Lägg ihop flera tabeller i Word

Här ska vi se hur du kan lägga ihop olika tabeller till varandra på ett smart sätt. Som utgångsläge i första exemplet har vi tre tabeller (se nedan) med tre olika grupper. Tanken är att lägga ihop detta till en tabell.

Ladda ner exempelfilen här.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, nummer Automatiskt genererad beskrivning

En metod som är enklast att prova i första hand är att radera allt innehåll mellan tabellerna med Delete-knappen på tangentbordet. Om du inte behöver behålla texten/innehållet mellan tabellerna så kan detta vara enklast, om det fungerar.

Flytta tabeller

Vi ska i stället använda en annan metod, flytta tabeller under varandra. För att detta ska fungerar måste vi först kontrollera Figursättningen för tabellerna.

  • Högerklicka i tabellen och välj Tabellegenskaper [Table Properties].
  • I dialogrutan, se till att Figursättning Inget [None] är valt. Detta är standard från början.En bild som visar text, skärmbild, skärm, programvara Automatiskt genererad beskrivning
  • Detta måste kontrolleras för alla tabeller som ska flyttas.

När detta är klart kan du klicka i tabellen som ska flyttas, du ser då en flytt/markerings-ikon uppe i vänster hörn av tabellen.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, linje Automatiskt genererad beskrivning

Ta tag i denna ikon och dra med vänster musknapp nedtryckt och lägg tabellen underst i tabellen ovanför.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, nummer Automatiskt genererad beskrivning

Släpp under tabellen och de två tabellerna sammanfogas till en tabell.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, nummer Automatiskt genererad beskrivning

Gör samma sak med tabell tre och slå ihop med den större tabellen till en enda tabell.

En bild som visar text, Teckensnitt, nummer, skärmbild Automatiskt genererad beskrivning

Nu kan vi behandla innehållet som en enda enhet.

Olika bredd på kolumner

En metod som beskrevs ovan var att bara sudda ut mellanrummet mellan tabellerna och de går ihop automatiskt. Men då krävs det att tabellernas kolumner har samma bredd annars får vi rader med olika bredder och det blir att justera i efterhand. I följande exempel har vi samma innehåll men tabeller med olika kolumnbredder.

En bild som visar text, skärmbild, nummer, Teckensnitt Automatiskt genererad beskrivning

Om vi nu använder Delete-knappen och raderar mellanrummet får vi ett resultat som ser ut så här:

En bild som visar text, Teckensnitt, nummer, linje Automatiskt genererad beskrivning

Det blir inte alls så snyggt, varje tabell behåller sina kolumnbredder och detta måste då rättas till i efterhand manuellt.

Men om vi använder metoden med att flytta tabeller under varandra så kommer kolumnbredderna bli samma för hela tabellen vilket är en fördel, se resultatet nedan:

En bild som visar text, nummer, Teckensnitt, kvitto Automatiskt genererad beskrivning

Från detta läge är det enklare att justera kolumnbredderna så att det passar innehållet.

Du gillar kanske också...

Börja prenumerera idag!

Ta del av tips & tricks i Excel och Office en gång i månaden helt kostnadsfritt.

Grattis! Du kommer nu att få Excelbrevet varje månad helt gratis.