Fokus Cell i Excel

Jobbar du mycket i tabeller eller uppställningar med mycket data?

Då kan Fokus Cell [Focus Cell] bli din räddare i nöden!

När Fokuscell är aktiverad markeras automatiskt hela raden och kolumnen där cellmarkören befinner sig. Det ger en visuell vägledning som gör det enklare att orientera sig, särskilt i större kalkylblad.

En bild som visar text, skärmbild, nummer, Teckensnitt Automatiskt genererad beskrivning

Aktivera Fokuscell

Gå till menyfliken Visa [Show] och klicka på knappen Fokus Cell [Focus Cell]. Klicka på samma knapp för att avaktivera funktionen.

Ändra färg på fokuscell

Du kan också ändra färgen som visas för Fokus Cell. Klicka på droplistan bredvid knappen och välj en färg.

En bild som visar text, Teckensnitt, nummer, linje Automatiskt genererad beskrivning

Testa nu själv och se hur skönt fokus du får

Notering: Fokuscell släpptes i Excel 365 i uppdatering 2410 (oktober 2024).

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Monica Björling skriver:

    Jag hittar inte detta i min prenumeration…. vi har MICROSOFT 365 och den är uppdaterad, gör jag ngt fel ?

    • Tobias Ljung skriver:

      Kolla vilket uppdateringsversion av M365 du har genom att klicka på Arkiv och Konto. Därunder ser du om du har 2410 eller senare. 24 står för året 2024 och 10 för månaden oktober. Denna funktion introducerades i version 2410.

  2. Niklas skriver:

    Tack jättebra tips! Jag har knappen i mitt Excel men den är grå dvs ej klickbar. Har ni tips på jag kan aktivera den?

    • Tobias Ljung skriver:

      Testa att öppna en helt ny fil så ska det nog funka?
      Det kan vara flera olika orsaker till att det inte funkar i någon av dina befintliga filer. Återkom om det inte heller skulle funka i en helt ny fil./Mvh, Tobias Ljung

Börja prenumerera idag!

Ta del av tips & tricks i Excel och Office en gång i månaden helt kostnadsfritt.

Grattis! Du kommer nu att få Excelbrevet varje månad helt gratis.