Smart sätt att spara kontakt i Outlook
Visste du att det finns ett supersmidigt sätt att spara en kontakt direkt från din inkorg i Outlook? Många sitter och skriver in kontaktuppgifter manuellt, men det finns ett betydligt snabbare och enklare sätt. Det är ett litet dolt knep som är lätt att missa men när du väl kan det kommer du aldrig vilja göra på något annat sätt.
Så här gör du för att spara/skapa en kontakt i Outlook:
- Du får ett mail från någon som du vill spara i din adressbok.
- Klicka och håll inne med vänster musknapp på mailet.
- Du drar mailet till ikonen ”Kontakter”.
- Du släpper vänster musknapp när du är ovanför kontaktikonen.
- Ett nytt kontaktkort öppnas automatiskt med så mycket information som Outlook kunnat läsa in från mailet.
- Dubbelkolla att allt ser bra ut, till exempel att telefonnummer hamnat på rätt plats och att företagsnamn och e-postadress stämmer.
- Tryck på knappen ”Spara och stäng”.
Klart! Din kontakt är nu sparad och redo att användas.
Detta knepet sparar inte bara tid, det minskar även risken för felstavningar och andra misstag som kan smyga sig in när man skriver in saker för hand. Perfekt för dig som jobbar med mycket e-post och snabbt vill kunna bygga upp ett smart och uppdaterat kontaktregister.
Vill du lära dig mer om Outlook eller något annat Officeprogram? Då är våra självstudiekurser perfekta. På officekurs.se läser du mer.