Skapa dina första DAX-formler
Formelspråket DAX
I Excel finns det ett formelspråk som heter DAX [Data Analysis Expressions]. Med hjälp av formler skrivna i DAX går det att till exempel använda funktioner som det inte finns motsvarigheter till i ”vanliga” Excel. Så som att beräkna värden för samma period föregående år och även ackumulerade värden.
Detta formelspråk finns inbyggt i Power Pivot-delen av Excel.
I detta exempel som är en introduktion till formelspråket DAX ska vi dock beräkna något enklare. Vi ska börja med att skapa en formel med hjälp av funktionen SUM. DAX-funktionerna är mycket lika de i Excel men alla funktioner har engelska namn oavsett om du har svensk eller engelsk version av Excel installerat.
Formatering av pivottabeller
Irriterar det dig att behöva ändra talformat på värdena i varje pivottabell du skapar? Brukar du ändra namn på rubrikerna i pivottabellerna? Rubriker som Summa av Belopp är inte alltid önskvärda, avser det en intäkt eller en kostnad?
Om det är så kommer du att märka att DAX-formler kan spara mycket tid åt dig framöver, särskilt om du skapar och ofta ändrar pivottabeller i en och samma arbetsbok.
Aktivera menyfliken Power Pivot
Det finns flera sätt att aktivera menyfliken för Power Pivot.
- Det enklaste sättet är att klicka på ikonen Hantera datamodell [Manage Data Model] på menyfliken Data [Data] och acceptera aktivering av möjligheten att använda datamodeller via Power Pivot-fönstret [Power Pivot Window].
Lägg till tabellen i datamodellen
Nu när menyfliken Power Pivot visas går det att lägga till tabeller i datamodeller i Excel.
Gör så här:
- Stå med markören i en Exceltabell eller område.
- Växla över till menyfliken Power Pivot.
- Välj alternativet Lägg till i datamodell [Add to Data Model]
- Klicka på alternativet Hantera [Manage] för att öppna Power Pivot-fönstret [Power Pivot Window] igen om det har stängts ner.
Nu öppnas tabellen i ett separat fönster och det har skapats en Power-tabell med mer möjligheter och fler funktioner.
Power Pivot-fönstret
Här i Power Pivot-fönstret [Power Pivot Window] finns det ett helt Beräkningsområde [Calculation Area] under kolumnerna.
Skapa din första DAX-formel
Att skapa din första DAX-formel är inte svårt. Precis som i Excel finns det här en knapp för Autosumma [Auto Sum] på menyfliken Start [Home].
Gör så här:
- Placera markören under den kolumn du vill summera.
- Klicka på knappen Autosumma [Auto Sum].
Programmet skapar formeln åt dig och fyller i den i cellen. Dessutom så får beräkningen ett namn.
Summa för Belopp:=SUM([Belopp])
Först så kommer namnet som programmet automatisk skapar. Sedan avslutas namnet med tecknet : kolon som avgränsare. Formeln börjar med ett = likamedtecken. Funktionen SUM beräknar sedan kolumnen Belopp inom hakparenteser omgärdat med vanliga parenteser.
Hade markören varit placerad i en annan kolumn hade den kolumnens värden summerats. Dock så kommer du få ett felmeddelande om du försöker summera textvärden.
Tips!
Formler skrivna i formelspråket DAX liknar Excel-funktionen DELSUMMA [SUBTOTAL] genom att de inte beräknar dolda rader när du använder filer i dina pivottabeller.
Ändra kolumnbredd
Du kan ändra kolumnbredden genom att dra i kolumnavgränsaren uppe i rubrikområdet så du ser summan som har beräknats.
Ändra talformat
Vill du ändra Talformat [Number Format] för att visa tusentalsavgränsare och ställa in antalet visade decimaler så kan du använda ikonerna i gruppen Formatering [Formating] på menyfliken Start [Home], precis som du kan göra i Excel.
Ändra namn
Vill du att dina DAX-formler ha mer passande namn är det enkelt att ändra namnet uppe i Formelfältet [Formula bar].
Till exempel så är det automatiskt skapade namnet Summa av Belopp inte så beskrivande. Det blir lättare att förstå om beräkningen får namnet Intäkt.
OBS!
Var noga med att se till att det namnet avslutas med ett kolon : innan likamedtecknet =.
Tips!
DAX-beräkningar du skapar i Excel kan även användas i programmet Power BI Desktop (om du tar bort kolonet : från formeln).
Tips!
DAX-beräkningar du skapar i Excel kallas Mått [Mesures]. I Power BI heter de Mätvärden på svenska och Mesures på engelska.
Skapa en ”Power” pivottabell
Nu kan du använda dina DAX-beräkningar i en pivottabell med extra ”Power” i.
- Klicka på ikonen för Pivottabell [Pivot Table] på menyfliken Start [Home] i Power Pivot-fönstret [Power Pivot Window] för att lägga pivottabellen på ett nytt kalkylblad.
Placera det du vill titta på i pivottabellens olika områden för att, till exempel, se Intäkt ifrån olika Leverantörer.
Du hittar enkelt dina DAX-beräkningar eller Mått [Measure] som det heter här i Excel i panelen Pivottabellfält [PivotTable Fields]. De har en fx ikon framför namnet.
Fördelarna
Om du hade använt kolumnfältet Belopp hade du manuellt behövt ändra talformat och rubriken i pivottabellen i varje ny pivottabell.
Jämför utseende på de två pivottabellerna här ovan. Rubriken har det namn du gav till måttet och värdena är automatiskt formaterade.
Fördelarna med att skapa DAX-former i Power Pivot-fönstret är att det går att formatera beräkningarna och ge dem bra namn, så du slipper göra det i varje ny pivottabell du infogar i en arbetsbok.
- Talformaten du ställde in i Power Pivot-fönster följer med till alla nya pivottabeller du skapar i din arbetsbok.
- Ändrar du talformatet i efterhand, i Power Pivot-fönster, slår det igenom i alla pivottabeller i arbetsboken.
- Vill du visa samma beräkning med olika antal decimaler kan du skapa separata Mått [Measure] för det.
- Namnet du gav till beräkningarna visas i pivottabellerna du skapar. Du slipper hålla på att ändra rubrikerna i varje ny pivottabell i arbetsboken.
- Ändrar du namnen på Mått [Measure] i efterhand, i Power Pivot-fönster, slår det igenom i alla pivottabeller i arbetsboken.
- Alla DAX-formler har inbyggd DELSUMMA [SUBTOTAL] funktion. Så om du filtrerad i din pivottabell så kommer endast de valda värdena att beräknas.
Att skapa DAX-formler i Power Pivot-fönstret kan spara mycket tid för dig om du ofta infogar flera pivottabeller i samma arbetsbok.