Nedräknare i PowerPoint
Via Microsoft Store kan du hitta tillägg till Officeprogram för att få till extra funktionalitet eller verktyg. Vissa tillägg är gratis och andra kostar pengar. Det är bara att utforska och se om du kan hitta något användbart tillägg. Här tipsar jag om ett tillägg till PowerPoint som är en nedräknare för tid, och kan vara användbar vid presentationer när det ska vara en paus.
Hitta tillägg
Öppna PowerPoint och till höger på menyfliken Start [Home] finns knappen Tillägg [Add-ins]. Klicka på knappen och en sök-ruta dyker upp samt en lista med populära tillägg.
Här går det att söka brett men det är svårt att hitta om man inte vet vilket tillägg man letar efter. Det går att klicka på knappen Fler tillägg [More Add-ins] för att komma till Microsoft Store och söka/bläddra bland alla tillgängliga tillägg.
Men här vet vi vilket tillägg som ska användas och det heter ”Breaktime”.
Nedräknaren Breaktime
Ställ dig på en presentationsbild och sök efter tillägget Breaktime bland tilläggen.
Klicka på Lägg till [Add]. Ett objekt läggs till i presentationen och det går att ändra storlek, flytta med mera precis som vilket annat objekt som helst.
Med kontrollerna i nederkant kan vi nu ställa in tiden som vi vill ha. Och vi kan ändra tema (bakgrund) i rutan ”type”. Jag ställer in 15 minuter och typen Coffee.
När jag kör min presentation och kommer till denna bild så startar jag nedräkningen via kontrollpanelen i nederkant av objektet. Denna kontrollpanel döljs i presentationen när timern går i gång.
Hovrar jag med muspekaren över den dolda kontrollpanelen så visas den igen och då går det att göra val.
Med denna nedräknare så vet min publik när föreläsningen ska starta igen. Det går att anpassa tiden för varje gång man använder den och det går naturligtvis att använda flera nedräknare i samma presentation.