Mötesfönstret i Teams

Mötesfönstret

Klicka på ikonen CC, nere till höger i filmen, för att slå på svensk textning.

Det går att chatta och dela bildskärm med varandra i Teamsmöten och gruppmöten precis som i Skype för företag.

Är det många som deltar i mötet visas miniatyrer i nederkanten och den person som pratar, har en större ikon än de andra.

Nertill i mitten kan du slå på och av video och din mikrofon, dela ut din bildskärm, presentationer i PowerPoint.

Ha som god vana att stänga av din mikrofon när du inte själv pratar, för att undvika störande gnissel, skrap, harklingar och sörplande ljud. Slå på din mikrofon när du vill säga något, ungefär som du räcker upp handen.

  1. Lämna mötet, genom att klicka på den röda ikonen med den telefonluren.

Visa deltagare

2. Via panelen Visa deltagare [Show participants] ser du vilka deltagare som anslutit till mötet.

a) Här ser du vilka som stängt av ljudet på sina mikrofoner.

b) Mötesorganisatören kan välja att avaktivera mikrofon för de deltagare som missat det, genom att klicka på ikonen med de tre punkterna för Fler alternativ . . . [More options].

c) Det går att bjuda in fler till mötet genom att fylla i personens namn.

d) Klicka på ikonen med kedjan för att kopiera en länk till mötet, som du sedan kan klistra in i ett e-postmeddelande, om någon tappat bort inbjudan.

Möteschatt

3. Nästa ikon visar en panel där man kan chatta under ett möte. Här kan alla i mötet dela med sig av tips, länkar och idéer eller bara säja ”Hej”. (Upp till 250 personer kan chatta samtidigt.)

Tips! Tryck på Enter eller klicka på knappen Skicka [Send] för att skicka iväg ditt meddelande.

Fler åtgärder

4. Via ikonen med de tre prickarna finns det fler alternativ:

  • Du komma åt inställningarna för dina ljudenheter, om du behöver ändra ljudkälla under mötet.
  • Du kan göra Wiki Anteckningar [Meeting notes] under mötet.
  • Klicka på fliken Visa anteckningar [View notes tab] om du behöver större utrymme på skärmen för dina noteringar.

Mötet fortsätter i ett miniatyrfönster upp till vänster.

a) Klicka på ikonen Anslut [Join] uppe till höger i fönstret eller någonstans i miniatyrfönstret för mötet, uppe till vänster, för att återgå till det större mötesfönster.

b) Klicka på en annan eller samma ikon igen, för att stänga panelen Anteckningar [Meeting notes].

  • Du kan Aktivera helskärmsläge [Enter full screen], klicka igen för att Avsluta helskärmsläge [Exit full screen].
  • Det går att spela in ett möte eller en grupp samtal.
  1. Starta eller anslut till mötet.
  2. Klicka på ikonen med de tre punkterna för Fler alternativ . . . [More options]
  3. Välj Starta inspelning [Start recording].

Inspelningen sparas i Office365 Steam, vilket innebär att du kan hantera, ladda ned och dela tillsammans med alla dina organisationer.

Behöver du påminna dig om vad som gicks igenom på mötet kan du att gå tillbaka till videon eller dela inspelningen med Teams-medlemmar som inte kunde närvara.

Videoinspelningar kan användas för att enkelt skapa företags- eller avdelnings-meddelanden, uppdateringar för ledningsgruppen, nyheter, demonstrationer, lösningar på allmänna problem eller annan kommunikation som du kan tänkas vilja använda videoinspelningar för i din organisation.

Obs! PowerPoint-delning, whiteboard och delade anteckningar spelas inte in för närvarande. Inspelning av en-till-en chatt stöds inte heller, ännu.

Obs! En inspelning av ett möte kan ha två ”ägare”. Både organisatören som skapade mötet och den som startade inspelningen, blir ägare av inspelningen. Är det samma person som både bokade mötet som startade inspelningen, har inspelnigen bara en ägare.

Gå till Office365 Steam för att ändra på vilka som ska kunna se, dela och äga inspelningen.

Lobbyn

C:\Users\ak\AppData\Local\Temp\SNAGHTMLfcc29a.PNG C:\Users\ak\AppData\Local\Temp\SNAGHTML1594459f.PNG

Om personer utanför organisationen är inbjudna till ett Teams-möte får de som standard vänta i en Lobby [Lobby] tills mötesorganisatören släpper in dem i mötet.

  • Klicka på Släpp in [Admit] eller välj Visa lobby [View Lobby] om det är många som väntar på att få ansluta till mötet och du vill se listan med namnen.

Alternativ för lobbyn

C:\Users\ak\AppData\Local\Temp\SNAGHTML1b578968.PNG

Den som skapade mötet kan ställa in vilka som inte behöver vänta i lobbyn.

  • Öppna mötet i Teams-kalendern.
  • Välj sedan Mötesalternativ [Meetings options] för att ställa in vilka som inte behöver vänta i lobbyn.

Tips! Administratören för Office 365 kan ställa in hur lobby funktionen ska användas inom organisationen.

Utbildningar i Microsoft Teams

På officekurs.se hittar du en omfattande e-kurs i Microsoft Teams. Med pedagogiska videofilmer och digital kurslitteratur lär du dig allt från grunder till avancerade tillämpningar i programmet. Support ingår alltid, även vid våra online-utbildningar.

Söker du en lärarledd kurs i Teams på plats hos er eller i våra kurslokaler, kontakta oss på utbildning@infocell.se, så hjälper vi dig vidare.

Du gillar kanske också...

Börja prenumerera idag!

Ta del av tips & tricks i Excel och Office en gång i månaden helt kostnadsfritt.

Grattis! Du kommer nu att få Excelbrevet varje månad helt gratis.