Blanda liggande och stående sidor i samma dokument i Word

Har du någon gång haft behovet av att skriva ut ett dokument i Word där du vill ha de flesta sidorna utskrivna på stående A4-sidor men att en eller några sidor ska vara liggande, antingen mitt i dokumentet eller på slutet?

En bild som visar text Automatiskt genererad beskrivning

Lösningen på detta finns i det här tipset!

Ibland ska det finnas med en stor bild, en ritning eller en stor tabell i dokumentet som inte riktigt får plats på sidan och som du vill kunna skriva ut liggande i stället.

Utskriftsinställningar

På menyfliken Layout [Layout] i Word går det att ändra Orientering [Orientation] på sidorna i ett dokument från Stående [Portrait] till Liggande [Landscape].

Problemet är att då ändras inställningen på alla sidorna i dokumentet.

Ska dokumentet skrivas ut på papper, så kanske några har löst problemet genom att spara om dokumentet i två versioner, en fil för liggande och en för de stående sidorna. För att sedan skrivit ut sidorna separat och att sedan manuellt sorterat in de liggande sidorna på rätt ställen.

Avsnitt

Men Word kan hantera både stående och liggande sidor i samma dokument.

Lösningen är att infoga Avsnitt [Section] i dokumentet.

Ett Word-dokument kan delas in i olika Avsnitt [Section] och de olika avsnitten kan ha olika orientering på sidorna.

En bild som visar silhuett, valv Automatiskt genererad beskrivningTips!

Du kan se i vilket Avsnitt [Section] markören står i genom att titta längst ner till vänster i programfönstret.

Infoga manuella avsnittsbrytningar

Det går att infoga Avsnittsbrytningar [Section Breaks] manuellt under alternativet Brytningar [Breaks] på menyfliken Layout [Layout].

Men du kan även göra det på ett enklare sätt och låta programmet infoga Avsnittsbrytningar [Section Breaks] åt dig.

Infoga avsnittsbrytningar med automatik

En bild som visar text Automatiskt genererad beskrivning

Markera först den del av texten i dokumentet som ska ha liggande orientering.

Med texten markerad välj menyfliken Layout [Layout] och därefter klicka på pilikonen nere till höger i gruppen Utskriftsformat [Page Setup]. Då får du fram fler inställningar. Byt till Liggande [Landscape] orientering.

Ändra sedan inställningen under Använd på: [Apply to:] till Markerad text [Selected text] i stället för i Hela dokumentet [Whole document].

Både liggande och stående sidor

Om du ändrar på zoomningen av dokumentet kan du se att den markerade texten med tabellen kommer att skrivas ut liggande i stället för stående.

En bild som visar silhuett, valv Automatiskt genererad beskrivningTips!

Om du placerar markören någonstans på den liggande sidan kan du se, nere till vänster, att sidan två nu finns i Avsnitt [Section] två i dokumentet.

Du gillar kanske också...

Gratis Kortkommandoguide för Excel!

Fyll i din e-postadress så har du strax guiden i din inkorg.

Tack!