Sortera månader
Sortera månader i Excel
När man sorterar text i Excel så finns det två alternativ, från A-Ö och tvärtom. Detta är oftast det enda man också behöver som sorteringsalternativ. Men det blir problem om man vill ha en annan sorteringsordning av texten som exempelvis en kolumn med månadsnamn.
I exempel ovan finns det månadsnamn i A-kolumnen och skulle man sortera listan efter denna kolumn så blir det i bokstavsordning (eller omvänd) och inte i kalenderordning. Lyckligtvis finns det i Excel en inbyggd lista med månader och denna lista kan man utnyttja vid sortering. Tillvägagångsättet blir lite omständligt men så här gör man:
Vi rekommenderar dessa Excelkurser:
www.infocell.se – lärarledda kvalitetskurser i Excel
www.officekurs.se – oslagbar e-kurser i Excel & Office-paketet
- Placera markören någonstans listan, på menyfliken Start [Home] klicka på knappen Sortera och filtrera [Sort & Filter] (Alternativt välj menyfliken Data och knappen Sortera). I menyn välj Anpassad Sortering [Custom Sort].
- Välj först kolumnen med månadsnamnen och sedan i listan Ordna [Order] välj Anpassad lista [Custom List]. (Man kan även komma åt Anpassad lista via Arkiv-Alternativ-Avancerat och skrolla ner till knappen Redigera anpassade listor).
- Markera listan med månadsnamn och klicka OK.
- Nu blir ordningsföljden enligt kalenderordning. Klicka OK.
Resultatet blir att månaderna sorteras från januari till december och därmed får man listan sorterad på ett sätt som inte kunde lösas med vanlig sortering i bokstavsordning.
Ytterligare tips till detta är att det även finns en inbyggd lista för veckodagar och man kan då sortera enligt veckans dagar. Dessa två listor (månader och veckodagar) finns i förkortade varianter med tre bokstäver för månad respektive veckodag.
Aha, mycket bra tips 🙂
//agnetha
Mycket värdefullt tips. Tack
Tack för feedbacken – alltid kul att höra 🙂