Länka Exceltabell till PowerPoint

Att länka Exceltabell till PowerPoint är smidigt och bra. Dels kan du använda alla smarta funktioner och beräkningar för tabellverktyget i Excel samtdigt som du slipper göra ändringarna på två ställen om du länkar. Dock kräver det lite handpåläggning för att få det att fungera. För att länka en tabell i Excel till din PowerPoint-presentation gör du följande:

  1. I Excel måste ditt underlag först vara ett vanligt data-område, OBS! ej Exceltabell.
    (Om du redan har en Exceltabell kan du först konvertera den till ett vanligt område eller kopiera tabellen och klistra in som värden för att omvandla dina data till ett vanligt cellområde).
  2. Markera hela dataområdet och namnge med ett namn i Namnrutan.
    tabell excel powerpoint
  3. Kopiera data-området i Excel. Växla över till din PowerPoint-presentation och välj Klistra in special och sedan Klistra in Länk (Microsoft Excel-kalkylblad-objekt).
    länka tabell PowerPoint
  4. Växla över till Excel igen. Gör nu data-området till en Exceltabell. (Ctrl+T eller menyfliken Infoga och knappen Tabell. Se till att kryssrutan Tabellen innehåller rubriker är ikryssad om du har rubriker i din tabell).
  5. Klicka därefter på menyfliken Formler och knappen Namnhanteraren (Ctrl+F3).
  6. Markera det namngivna området (Excelkurser i vårt exempel) – klicka på knappen nere till höger och markera sedan Exceltabellen.
    namn exceltabell
  7. Klicka sedan på samma knapp igen och därefter Stäng. (Målet är att det namngivna området ska referera till Exceltabellen).
  8. Växla över till PowerPoint. Nu är länkningen färdig och din PowerPoint-presentation kan uppdateras med värden/förändringar gjorda i Excelfilen. Har du e-Learning via www.officekurs.se kan se mer om hur länkningar mellan PowerPoint och Excel fungerar. Nu har du lärt dig hur du kan länka Exceltabell till PowerPoint.

Exceltabell i PowerPoint

Extratips: Om du använder Summaraden i din Exceltabell och vill få med den i din PowerPoint-länk behöver du lägga till en extra rad i ditt namngivna område. Skapa sedan Exceltabellen (exkluderat extraraden). Lägg till din Summarad i Exceltabellen. Klicka på Formler- Namnhanteraren och inkludera Summaraden när du bekräftar steg 6 ovan. Sedan kommer Summaraden att vara inkluderad i din PowerPoint-länk.

Du gillar kanske också...

Börja prenumerera på Excelbrevet

Ta del av tips & tricks i Excel och Office en gång i månaden helt kostnadsfritt.

Excelbrevet är ett helt gratis utbildningsbrev från Infocell.

Grattis du kommer nu att få Excelbrevet varje månad helt gratis! Verifiera e-postadressen (kolla eventuellt i skräpkorgen om du inte ser mailet).