Förhindra att felvärden skrivs ut i Excel

Det är mycket vanligt med felvärden som t.ex. #DIVISION/0! eller #SAKNAS! i våra kalkylblad. Självklart kan man använda sig av funktionen OMFEL (se även detta nyttiga tips) för att eliminera detta problem. Å andra sidan kanske man inte tycker det gör så mycket, så länge man vet att formlerna är korrekta trots visade felvärden. Däremot brukar du inte vilja ha med felvärdena vid en eventuell utskrift, eller hur?

felvärden utskrift excel

Det är dock enkelt att eliminera felvärdena vid utskrift till skrivare eller PDF. För att förhindra att felvärden skrivs ut i Excel gör du följande:

Klicka på någon av dialogrutorna (längst ner till höger i varje grupp) i menyfliken SIDLAYOUT så att dialogrutan Utskriftsformat öppnas.

Vi rekommenderar dessa Excelkurser:
www.infocell.se – lärarledda kvalitetskurser i Excel
www.officekurs.se – oslagbar e-kurser i Excel & Office-paketet

förhindra att felvärden skrivs ut2

Klicka på fliken Blad och välj hur felvärdena ska visas vid utskrift och sedan OK. Standard är ”visade” vilket skriver ut som det visas i kalkylbladet. ”<tom>” skriver inte ut felvärden alls. ”–” skriver ut just ”–” på skrivaren och ”#SAKNAS!” skriver ut ”#SAKNAS!” vid utskrift.


förhindra att felvärden skrivs ut3

Klart! Förhandsgranskningen nedan visar att felvärdena inte kommer att skrivas ut.

förhindra att felvärden skrivs ut4

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Agnetha Fredriksson skriver:

    Perfekt tips med utskrift utan felmeddelanden 🙂