Egna anpassade listor i Excel
I Excel finns några inbyggda/anpassade listor, t.ex. månadernas namn och veckodagarnas namn. Detta gör att man t.ex. kan skriva ”måndag” och sedan klicka på fyllnadshandtaget i cellen och dra i önskad riktning för att fylla flera andra celler med övriga veckodagars namn.
Du kan också skapa egna anpassade listor i programmet och använda dem på samma sätt som de inbyggda. Om du t.ex. vill fylla alfabetet kan du skapa en egen anpassad som innehåller alla bokstäver. I exemplet nedan har vi A-Ö i cellerna A1:A29 och markerar området (1). Sedan klickar du på Arkiv och väljer Alternativ (2). Då öppnas dialogrutan Excel-alternativ och där väljer du Avancerat (3) och skrollar längst ner och väljer knappen Redigera anpassade listor…(4).
Då öppnas dialogrutan Anpassade listor. Eftersom vi tidigare hade markerat listan i rutnätet är området föreslaget som import och det räcker att klicka på knappen Importera för att listan ska föras över till vänsterspaltens anpassade listor. Därefter klickar du OK två gånger.
Vi rekommenderar dessa Excelkurser:
www.infocell.se – lärarledda kvalitetskurser i Excel
www.officekurs.se – oslagbar e-kurser i Excel & Office-paketet
Nu kan du börja använda dina anpassade listor.
Fundera över vilka ”listor” eller upprepande ordföljder som du ofta skriver i celler bredvid varandra och skapa listor. Det kan t.ex. vara bokstavsordning, länderna som ditt företag säljer till i geografisk ordning, orterna i den ordningen som kommunen brukar ställa upp i, första bokstaven i veckans dagar etc.
Notera att anpassade listor är personliga och följer inte med aktuell Excelfil utan lagras lokalt på den egna datorn, vilket gör att andra inte kan använda de anpassade listor som du själv har skapat. Andra användare måste skapa samma anpassade listor för att kunna använda dem i samma Excelfil.