Ackumulerad summa

Har du någon gång behövt skapa en kolumn för ackumulerad summa?

Anta att vi har en tabell med uppställning av veckoförsäljning. Varje vecka läggs nya siffror till i C-kolumnen. I D-kolumnen vill du sedan ha en summering av den ackumulerade försäljningen.
Här kommer en enkel lösning du kan använda:

ackumulerade summor

Om du tittar på ovanstående scenario skriver du =SUMMA($C$3:C3) i cell D3. Sedan kopierar du bara ner formeln så långt du önskar i Excelarket. Som du ser använder vi dollartecken runt den första referensen i SUMMA-formeln ($C$3) och inga dollartecken runt den andra referensen (C3). Dollartecknet innebär det är en s.k. absolut cellreferens och vår SUMMA-formel kommer hela tiden att vara ”låst” till att påbörjas i cell C3 när vi kopierar ner formeln till andra celler. Eftersom den andra delen av SUMMA-formeln är relativ (ej låst) så kommer den delen att justeras samtidigt som vi kopierar ner den i kalkylbladet. T.ex. så kommer formeln se ut på följande vis när vi kopierar ner den till cell D4: =SUMMA($C$3:C4) och kommer räkna samman cellerna C3 och C4.
Om du har använt formeln ovan och kopierat ner den ända till sista veckan, men inte har fyllt i värden för de sista veckorna kommer den ackumulerade summan ändå att synas i Excelarket för varje vecka. Ett sätt att komma runt detta och bara visa summering för de veckor där det finns utfall är att nästla på en OM-funktion. I cell D3 skriver jag:

Vi rekommenderar dessa Excelkurser:
www.infocell.se – lärarledda kvalitetskurser i Excel
www.officekurs.se – oslagbar e-kurser i Excel & Office-paketet

=OM(C3=””;””;SUMMA($C$3:C3))

Detta innebär att om cellen för veckobelopp är tom så visas inte den ackumulerade summan, annars visas den ackumulerade summan. Vill du öva så ladda ner övningsfilen här.

Du gillar kanske också...

Börja prenumerera idag!

Ta del av tips & tricks i Excel och Office en gång i månaden helt kostnadsfritt.

Grattis! Du kommer nu att få Excelbrevet varje månad helt gratis.