Ackumulerad summa
Har du någon gång behövt skapa en kolumn för ackumulerad summa?
Anta att vi har en tabell med uppställning av veckoförsäljning. Varje vecka läggs nya siffror till i C-kolumnen. I D-kolumnen vill du sedan ha en summering av den ackumulerade försäljningen.
Här kommer en enkel lösning du kan använda:
Om du tittar på ovanstående scenario skriver du =SUMMA($C$3:C3) i cell D3. Sedan kopierar du bara ner formeln så långt du önskar i Excelarket. Som du ser använder vi dollartecken runt den första referensen i SUMMA-formeln ($C$3) och inga dollartecken runt den andra referensen (C3). Dollartecknet innebär det är en s.k. absolut cellreferens och vår SUMMA-formel kommer hela tiden att vara ”låst” till att påbörjas i cell C3 när vi kopierar ner formeln till andra celler. Eftersom den andra delen av SUMMA-formeln är relativ (ej låst) så kommer den delen att justeras samtidigt som vi kopierar ner den i kalkylbladet. T.ex. så kommer formeln se ut på följande vis när vi kopierar ner den till cell D4: =SUMMA($C$3:C4) och kommer räkna samman cellerna C3 och C4.
Om du har använt formeln ovan och kopierat ner den ända till sista veckan, men inte har fyllt i värden för de sista veckorna kommer den ackumulerade summan ändå att synas i Excelarket för varje vecka. Ett sätt att komma runt detta och bara visa summering för de veckor där det finns utfall är att nästla på en OM-funktion. I cell D3 skriver jag:
Vi rekommenderar dessa Excelkurser:
www.infocell.se – lärarledda kvalitetskurser i Excel
www.officekurs.se – oslagbar e-kurser i Excel & Office-paketet
=OM(C3=””;””;SUMMA($C$3:C3))
Detta innebär att om cellen för veckobelopp är tom så visas inte den ackumulerade summan, annars visas den ackumulerade summan. Vill du öva så ladda ner övningsfilen här.